vrijdag 18 februari 2011

Container-terminal een stapje dichterbij

Goederenvervoer over het water is een serieuze optie voor Almere. Een recente haalbaarheidsstudie heeft dit aangetoond, en ook dat bedrijventerrein de Stichtsekant de meest geschikte locatie is.

Tijdens een studiedag over goederenvervoer kwam het mij voor als een gemiste kans, dat het waterrijke Almere geen overslagterminal heeft voor containervervoer. Terwijl bijvoorbeeld de provincie Drente, die totaal geen kustlijn heeft, over meer van zulke terminals beschikt.

Er was voldoende reden voor D66 om hier aandacht voor te vragen in de gemeenteraad, want de voordelen zijn overduidelijk:

• Een grote besparing op brandstof en vermindering van uitlaatgassen.
  • Een afname van de lengte van de dagelijkse files in en om Almere.
  • Een groei van de Almeerse economie en daardoor toename van werkgelegenheid.

Samen met de SP en de Seniorenpartij heeft D66 op de Politieke Markt een presentatie gegeven over containervervoer en overslag. De presentatie, die hieronder kan worden gedownload, geeft een duidelijk beeld van de voordelen.

Uit onderzoek blijkt dat containeroverslag een priam optie is voor een bedrijventerrein met een logistiek karakter, zoals Stichtsekant. Op dit moment wordt met marktpartijen de exploitatie en financiele haalbaarheid uitgezocht. Hierbij is essentieel dat er veel bedrijvigheid ontstaat, wat dan weer veel nieuwe werkgelegenheid oplevert.

Mochten alle plannen voor de container-overslagterminal doorgevoerd worden, dan is het mogelijk dat de definitieve plaats over acht jaar in gebruik genomen kan worden. Een tijdelijke voorziening kan al binnen twee of drie jaar realiseerbaar zijn. Wat mij betreft hebben we een belangrijke stap in de goede richting gezet.

Cocky Kuipers, fractievoorzitter D66 Almere

KlikĀ hier voor de presentatie Overslagterminal