vrijdag 18 februari 2011

D66: snelweg A6 overkappen

Met veel inwoners van Almere is D66 enthousiast over de verbredingsplannen voor de A6, waarover onlangs afspraken zijn gemaakt met verkeersminister Eurlings. Tegelijk zien de sociaal-liberalen de verbreding van de snelweg door Almere met enige bedenkingen tegemoet. D66-woordvoerder licht toe: “De verbreding komt voor Almere geen dag te vroeg maar het gaat er nu wel om dat we voorkomen dat die extra stroken asfalt de gevoelsafstand tussen Haven en Stad groter gaan maken. Een verdubbeling is heel fors.”

Om te voorkomen dat een brede A6 leidt tot een verdere scheiding tussen de stadsdelen, wil D66 de snelweg ten dele overkapt zien. We moeten in Almere vooruit kijken, en nú al de mogelijkheden voor overkapping onderzoeken.

D66-Almere benadrukt dat overkapping een totaal andere invulling is dan de huidige verbindingen ónder de A6. In onze visie leidt overkapping van de A6 tot een uitbreiding van de Almeerse wereld, omdat het mogelijk maakt dat bovenop de snelweg wordt gewerkt, gerecreëerd, gespeeld … Haven en Stad worden niet door de A6 van elkaar gescheiden, maar juist met elkaar verbonden. En dat lijkt ons essentieel voor meer samenhang in de stad, en bovendien biedt het tal van nieuwe mogelijkheden.”

D66 zal de visie op overkapping van de A6 in de komende tijden inbrengen op de politieke markt. Ook de zorg voor andere elementen van de A6-plannen zal aangekaart worden, zoals de forse hap die uit het Kromslootpark zal worden genomen door de snelwegverbreding.