vrijdag 18 februari 2011

Duurzaam OV: fors investeren in gebruiksgemak stadsbussen

Op 1 januari 2010 begint een nieuwe concessie-periode voor het Almeerse busvervoer. Dat is veel dichter bij dan het lijkt, vertelt de verkeerswoordvoerder van D66 Almere: “Voordat we bepalen welk busbedrijf de komende jaren het Almeerse busvervoer mag verzorgen, moeten we eerst vaststellen hoe we dat dan graag willen hebben. Het duurt even om dat daadwerkelijk uit te voeren, en dus is het slim om nu vast na te denken wat we precies willen.” De D66-er legt uit dat er wel degelijk zeer verschillende keuzes te maken zijn: “Diverse partijen willen bijvoorbeeld inzetten op zogenaamd gratis openbaar vervoer. Dat klinkt mooi, maar gratis bestaat natuurlijk niet. En je kunt je afvragen of je met ‘gratis’ openbaar vervoer meer automobilisten naar de bus weet te lokken, terwijl in andere gemeenten blijkt dat het toch vooral de fietsers zijn die overstappen. Dat heeft natuurlijk weinig zin.”

Ook het veelbesproken begrip ‘duurzaamheid’ speelt een rol in het nadenken over toekomstig busvervoer. Helaas focussen sommige partijen alleen op milieuvriendelijkheid, en noemen dat duurzaamheid. Terwijl het zeer twijfelachtig is of het wel zo duurzaam is om de meest milieuvriendelijke aardgas-bus te laten rondrijden zonder extra passagiers. Uiteraard vindt ook D66 dat stadsbussen moeten voldoen aan strenge milieu-eisen, maar je kunt ook overdrijven. In sommige steden rijden de duurste bussen rond, die extreem zuinig zijn maar geen reiziger extra hebben opgeleverd. Is dat het geld waard, of is het meer voor de show?

D66 ziet voor Almere meer in de toepassing van slimme maatregelen, die het gebruiksgemak van de stadsbussen kunnen verhogen. Woordvoerder: “Wil je meer automobilisten de bus in lokken, dan zul je het ze makkelijk moeten maken, makkelijk en prettig. Dat kan onder meer door de informatievoorziening in de bus en bij de bushaltes te verbeteren – denk aan digitale displays die bij de halte aangeven welke bussen er in de komende tien minuten komen en waar ze naar toe gaan. Vooral onervaren en onregelmatige busreizigers waarderen dat enorm. Hetzelfde geldt voor bustransferia – strategische plekken waar je je auto kunt parkeren en moeiteloos kunt overstappen op de bus. En tot slot kan de tariefstelling nog wel iets meer helder en eenduidig. Hoe makkelijker je het ze maakt, hoe groter de kans is dat automobilisten daadwerkelijk af en toe de bus nemen. Waardoor bijvoorbeeld de doorstroming op de dreven en in het stadshart beter kan worden. Kijk, dan ben je uiteindelijk echt duurzaam bezig!”