donderdag 23 augustus 2012

'College moet met de billen bloot over naaktrecreatie Zilverstrand'

D66 Almere heeft vragen gesteld aan het college naar aanleiding van de ontstane onduidelijkheid over het voorbestaan van het naturistenstrand bij het Zilverstrand. Gaat dit nu verdwijnen of niet? De fractie deelt de zorg van Naturisten Federatie Nederland (NFN) en is van mening dat het naturistenstrand behouden moet blijven voor Almere. Omdat een reactie van de gemeente vooralsnog uitblijft, vindt D66 dat het college nu met de billen bloot moet.

Door de verbreding van de A6 gaat het zuidelijk deel van het Zilverstrand op de schop. Dat was bekend en zou geen gevolgen hebben voor het officiële naaktstrand. Nu het strand wordt omgebouwd tot evenementenstrand en het naturistenstrand niet meegenomen blijkt in het bestemmingsplan van de gemeente, heeft de NFN aan de bel getrokken. Fractievoorzitter Jan Lems vindt dat terecht. “Het feit dat het nu niet in het plan staat, baart ons ook zorgen. Zoals de NFN aangeeft, maakt een behoorlijk grote groep mensen uit Almere, Amsterdam en het Gooi gebruik van het strand. Een stad met de omvang van Almere moet dat ook gewoon kunnen en willen bieden.”

“Almere kan veel meer kan doen om haar recreatieve mogelijkheden te benutten. Hier lijkt precies het tegenovergestelde te gebeuren. Het imago van een stad waar het goed recreëren is, wordt hiermee wederom geschaad. Net als bij de slecht bevaarbare waterwegen waar we ook vragen over hadden gesteld. Op deze manier jagen we mensen weg in plaats van ze te verwelkomen en te bieden wat ze zoeken.”

Kán het in Almere?

“Het college moet zo snel mogelijk laten weten of het naturistenstrand alsnog wordt meegenomen in het basisontwerp van het Zilverstrand. Zo niet, dan willen we precies weten waarom niet, want wij kunnen geen zinnig argument bedenken. Meer in het algemeen zijn we benieuwd naar het beleid van de gemeente op het gebied van naaktrecreatie. Als dat er niet blijkt te zijn, wordt het hoog tijd en willen wij dat dit met de raad wordt besproken. We gaan er vooralsnog vanuit dat het college de NFN en D66 gerust kan stellen voor wat betreft het Zilverstrand. Almere heeft als slogan ‘Het kán in Almere’. Laten we dat dan ook waarmaken met elkaar.”