vrijdag 4 augustus 2017

D66 verheugd over eerste effecten van bezoek Pauli

D66 Almere is verheugd om te zien dat het bezoek van Gunter Pauli al zo snel effect heeft. Deze week bracht Omroep Flevoland het nieuws dat er serieus gedacht wordt om van de klei uit het Weerwater bakstenen te maken. Door het bezoek van Pauli zijn de plannen in een stroomversnelling gekomen.

Pauli bezocht Almere in juli om circulaire scan te maken van de stad. Met zo’n scan wordt er gekeken welke middelen lokaal aanwezig zijn en hoe deze op een duurzame manier lokaal ingezet kunnen worden. Zijn ideeën worden momenteel verder uitgewerkt door ondernemers, betrokken initiatiefrijke inwoners en ambtenaren van de gemeente Almere. D66-raadslid Rob van de Kamp: “Het is echt heel mooi om te zien hoe een groot bedrijf als Dura Vermeer onmiddellijk de handschoen heeft opgepakt en kansen ziet in het verwerken van de klei uit het Weerwater. Dit is goed voor de bouwactiviteiten, maar ook voor het Weerwater omdat het helpt in de bestrijding van de overlast van de waterplanten. Dit smaakt naar meer!”

Innovatie als aanjager

Het bezoek van Pauli was op uitnodiging van D66-wethouder René Peeters vanuit de portefeuille innovatie. De focus van deze portefeuille ligt op het stimuleren van werkgelegenheid en bedrijvigheid. Daarnaast heeft Almere de ambitieuze doelstelling om vóór het jaar 2022 uitgroeien tot een energie-neutrale en afvalloze stad. Peeters: “Om die ambitie te halen is innovatie natuurlijk essentieel. Met de ideeën en adviezen van Pauli kunnen we echte stappen maken, juist omdat ze zo praktisch zijn. Er liggen zoveel kansen in Almere. Soms heb je iemand van  buiten nodig die ons daar op wijst.”