zaterdag 5 augustus 2017

Hoe gaat het Almeerse onderwijs om met ‘roze lessen’?

Op verzoek van D66 inventariseert Almere hoe het Almeerse onderwijs omgaat met het invullen van de wettelijke plicht omtrent lessen over LHBTI-acceptatie.

LHBTI-jongeren doen vijf keer zo vaak pogingen tot zelfmoord en hebben vaker dan hun leeftijdsgenootjes te maken met pesten en uitsluiten. D66-raadslid Martine van Bemmel: “Hier kunnen we ons echt niet bij neerleggen. Door op scholen aandacht te besteden aan diversiteitslessen en seksuele voorlichting, kunnen kinderen zich goed informeren. Het kan hen helpen zich vrij te voelen om hun eigen weg te kiezen. Bovendien draagt het bij aan begrip voor elkaar.” Scholen zijn verplicht om aandacht te besteden aan LHBTI-acceptatie in hun lesprogramma, maar uit onderzoek blijkt dat scholen dit vaak moeilijk vinden. Van Bemmel: “Almere onderzoekt hoe het nu gaat met ons roze onderwijs, zodat we kunnen kijken of en hoe we dit kunnen versterken.” Het voorstel van D66 werd ondersteund door de SP en is voor het reces aangenomen door de gemeenteraad.

Jij staat niet alleen

D66 vaart vandaag weer mee met de Canal Parade tijdens de Pride Amsterdam. Dit is hét moment om stil te staan bij de emancipatie van lhbti’ers in Nederland. Eerdere jaren vroeg D66 aandacht voor thema’s als ‘Familie van Nu’ en de mogelijkheid om wereldwijd zichtbaar jezelf te kunnen zijn (‘Dare to join’). Dit jaar vaart de D66-boot mee om lhbti-jongeren een steuntje in de rug te geven en hen te laten zien dat ze er niet alleen voor staan. Juist in zo’n ingewikkelde periode is het belangrijk dat je weet wie je steunpilaren zijn en dat je weet dat je er niet alleen voor hoeft te staan. De themaboodschap is dan ook: Jij staat niet alleen.