donderdag 5 oktober 2017

Lagere huurprijs werkt beter dan Woonlastenfonds

D66 wil dat het college in gesprek gaat met woningcorporaties. Doel hiervan: onderzoeken of huurders, die nu gebruik maken van het Woonlastenfonds omdat zij in een ‘te dure’ huurwoning wonen, een lagere huur kunnen krijgen. Dat is de belangrijkste uitkomst van de D66-motie die donderdagavond is aangenomen.

“Almere heeft een beperkte voorraad goedkope sociale huurwoningen. Er wordt bijgebouwd maar het aanbod groeit langzaam. Almeerse huurders met een smalle beurs kunnen vaak lastig verhuizen van een duurdere naar een goedkopere woning. Daarnaast betekent verhuizen naar een ander stadsdeel vaak het loslaten van het sociale vangnet en netwerk en dat vinden we een ongewenste ontwikkeling”, aldus fractieassistent Michaël Busby.

Het Almeerse Woonlastenfonds is ooit opgericht om de hoge huurprijs die niet wordt gedekt door de huurtoeslag, aan te vullen. Het is een ingewikkelde regeling en kent een wirwar aan bepalingen. Busby: “Dit fonds biedt niet de oplossing voor problemen waar huurders met een smalle beurs mee te kampen hebben. Het liefste zien we een structurele oplossing. Bijvoorbeeld dat woningcorporaties verplicht worden om deze doelgroep een lagere huur te laten betalen zowel tussentijds als bij verhuizing. Dus niet alleen voor nieuwe huurders, maar ook voor de huidige huurders moeten de woningkosten omlaag. Dan hoef je geen aanspraak meer te maken op het Woonlastenfonds”.

D66 houdt de vinger aan de pols bij de portefeuillehouder die nu op pad wordt gestuurd om het gesprek hierover met de woningcorporaties aan te gaan.