vrijdag 22 juni 2018

Blog: Hoe bereik je mensen die moeite hebben met lezen en schrijven?

Hoe bereik je mensen die moeite hebben met lezen en schrijven?

Dat is de vraag die het projectteam Laaggeletterdheid NT1 zich stelt. NT1 staat voor mensen met het Nederlands als eerste taal. In ieder geval niet met het schrijven van een blog, dat mag duidelijk zijn. Toch wil ik juist op deze plek  aandacht vragen voor deze “verborgen groep”.

Bij één van de vele inwerkprogramma’s voor nieuwe raadleden en fractieassistenten- in dit geval de wijkteams- kwam ik in gesprek met een medewerker van “De Schoor” die deelneemt aan het project. Hij vertelt er heel bevlogen over. Mensen die moeite hebben met lezen en schrijven schamen zich daar vaak voor. Het is niet zo moeilijk om er voor uit te komen dat je niet goed kunt hoofdrekenen (rekenmachine op je telefoon is altijd dichtbij), parkeren (parkeersensoren en automatisch inparkeren zijn straks de standaard) of twee linkerhanden hebt (kennissen, vrienden of vakmensen lossen het op). Maar niet of moeilijk kunnen lezen of schrijven? Meer en meer communiceren we met geschreven taal. Zelfs de telefoon wordt niet meer gebruikt om te bellen, we appen…. Dat maakt het steeds moeilijker om te zeggen dat je niet kunt lezen en schrijven.

Vaak willen mensen het ook niet toegeven, omdat ze bang zijn domweg het niet te kunnen leren of omdat ze de schoolbanken niet meer in willen. Dat laatste is trouwens helemaal nodig. Opgeleide vrijwilligers helpen bijvoorbeeld graag bij iemand thuis.

Met financiële steun van de gemeente probeert het Projectteam Laaggeletterdheid NT1 hier doorheen te breken. Gisteren had ik een vervolggesprek samen met een al even bevlogen projectleider. Organisaties die regelmatig in contact komen met de groep mensen die moeite hebben met lezen en schrijven worden bezocht. Hierbij moet je onder andere denken aan organisaties die te maken hebben met maatschappelijk werk, schuldsanering, armoede, (jeugd)gezondheidszorg, maar ook scholen. Mensen die laaggeletterd zijn “zie” je namelijk doordat andere problemen zich uiten. Uitdaging is vervolgens om laaggeletterdheid mee te nemen in de processen van de organisaties. Soms kan dat lastig zijn, omdat die organisaties al veel op hun bord hebben.

Toch is het ongelooflijk belangrijk. Laaggeletterdheid leidt vaak tot een veelheid aan problemen op het gebied van gezondheid, armoede, maar bovenal isolement. Daar tegenover staat dat 70% van de mensen die heeft besloten het lezen en schrijven op te pakken na 6 maanden al een duidelijke verbetering voelt. Niet alleen in het lezen en schrijven, maar ook hoe ze in het leven staan. Het loont dus echt om mensen te bereiken en over de drempel te helpen.

Gelukkig is er landelijk ook veel aandacht voor laaggeletterdheid, al is het “Ei van Columbus” nog niet gevonden. Dat vergt een langere adem. Ook in Almere. Ik ben hier zeker nog niet over uitgesproken/geschreven….

Wil je meer weten? Kijk op doemeemettaal.nl

Door Meke Smeulders, Fractieassistent D66 Almere