dinsdag 25 september 2018

Eén fout maakt je nog niet gelijk tot fraudeur

D66 Almere bevraagt het college over het ‘Recht op vergissen’. Dat is het recht van burgers die onbedoeld een fout maken in hun communicatie met de overheid.

Initiatiefnemer en D66-gemeenteraadslid Sven van der Burg licht toe: “Almeerders die per ongeluk een fout maken moeten niet direct met een boete worden opgezadeld. Denk bijvoorbeeld aan een keer vergeten je afvalstoffenheffing te betalen, te laat een vergunning aangevraagd of onverhoopt een regeling over het hoofd te hebben gezien. Dat maakt je nog niet meteen tot een fraudeur maar een boete ligt al snel op de loer. Vergissen is menselijk. Wij zeggen: gemeente Almere, wees daar coulant in”.

De gedachte hierachter is dat D66 Almere ziet dat het vertrouwen van de burger in de overheid laag is. En dat vindt de fractie zorgelijk.

“Dus wil je dat omkeren dan zal je je burgers ook moeten vertrouwen en niet meteen bestraffen. In Frankrijk is het recht op vergissen inmiddels ingevoerd. Ook de Raad van State vindt het ook een interessant idee”, vervolgt raadslid van der Burg. “Het zou goed zijn om te overwegen om dit recht in Almere van toepassing te laten zijn.”

Inmiddels zijn de schriftelijke vragen ingediend.

“We willen van het college weten hoe zij hierin staat en of zij willen nadenken over een maatregel waarbij mensen in staat worden gesteld hun onbewust gemaakte fout t.a.v. de lokale overheid te herstellen. Aan de hand van de antwoorden op onze schriftelijk vragen komen we wellicht met een voorstel. Op deze manier laat de gemeente zien dat de relatie met haar inwoners niet gebaseerd is op wantrouwen, maar op vertrouwen.”