woensdag 22 mei 2019

Koppel waardering voor mantelzorgers los van stadspas

D66 Almere heeft een motie ingediend om de mantelzorgwaardering veilig te stellen. Het college wil namelijk onderzoeken of de waardering voor mantelzorgers gekoppeld kan worden aan een stadspas. Waarom we dit geen goed idee vinden hebben we toegelicht op de politieke markt.

Het is voor D66 niet duidelijk waarom de ontwikkeling van de stadspas betrokken wordt bij de huidige mantelzorgwaardering. In een raadsbrief daarover van het college wordt dat verder niet toegelicht. Ook is het jaarlijkse evaluatiemoment met de raad over de mantelzorgwaardering geschrapt uit de verordening maatschappelijke ondersteuning. Dat is in de ogen van D66 op zijn minst opmerkelijk en daarom is er een motie ingediend.

D66-raadslid Rachida Moreira Figueiredo licht de motie toe: “D66 vindt het erg belangrijk dat mantelzorgers op een goede manier worden beloond voor hun enorme inzet en toewijding. Mantelzorgers zijn en blijven heel hard nodig in de zorg voor hun dierbaren.” Rachida weet als geen ander waar ze het over heeft. Zelf is zij jarenlang mantelzorger geweest voor haar moeder die Alzheimer heeft. “Het aantal mantelzorgers in Almere is verdubbeld en dat zegt genoeg. Wij willen dat de huidige waardering in de vorm van VVV-bonnen minimaal gehandhaafd blijft . Het liefst zien we dat er weer een waardering in de vorm van een geldbedrag komt zodat mantelzorgers zelf kunnen beslissen waar zij het geld voor kunnen gebruiken in plaats van het uit te geven bij de aan de stadspas aangesloten Almeerse organisaties”, aldus Rachida Moreira Figueiredo.  “Want ook de groep mantelzorgers die buiten Almere woont heeft recht op een waardering die zij in hun eigen omgeving kunnen besteden.” D66 wil voorkomen dat de waardering gekoppeld wordt aan een stadspas die korting biedt op producten en diensten. “De o zo belangrijke waardering voor mantelzorgers staat hier echt los van”, aldus Rachida Moreira Figueiredo. Het raadslid neemt deel aan het mantelzorgdebat dat wordt gehouden op 11 juni. Daarom heeft zij namens D66 een motie ingediend die donderdag 23 mei in stemming gebracht wordt.