maandag 9 november 2020

In memoriam: George van Overbeeke 1956 -2020, oud-voorzitter D66-Almere

Op donderdagavond 5 november is George van Overbeeke thuis in Bovenkarspel overleden.

Een paar dagen na zijn 64e verjaardag.

Enkele jaren geleden was hij met Jonne, zijn vrouw, verhuisd van Almere naar Bovenkarspel.

George was een goed mens. Zorgzaam voor zijn omgeving, betrokken bij de maatschapppij.

Nog nooit heb ik hem zijn zachte stem horen verheffen. Een bescheiden mens, een wetenschapper die wilde weten hoe het precies zat. Tot het laatst toe geïnteresseerd in de natuur, literatuur, geschiedenis, milieu en politiek, eigenlijk in alles.

Maar George was vooral een man die zorgzaam was. Zorgzaam voor zijn zoon die extra aandacht nodig had vanwege ASS (Autisme). Met John Aleman heeft hij het wooncomplex Aanmere in onze stad weten te realiseren voor mensen met ASS. Een project waar hij tien jaar met hard en ziel aan gewerkt heeft. Een voorbeeld van visie, passie  en doorzettingsvermogen. Veelzijdig: op Texel heeft hij zich ingezet voor alternatieve energievoorziening, maar hij schreef samen met een collega ook de geschiedenis van een zusterorde van Franciscanessen.  Een zusterorde die zorg centraal stelde. Zorgzaam, onbaatzuchtig, slim, wijs,  woorden die George typeren.

En voor D66-Almere heeft George erg veel betekend. Hij was penningmeester, hij was campagnecoördinator, hij was bestuursvoorzitter (2013-2015), hij was voorzitter van de permanente programmacommissie. Hij heeft veel werk verzet voor de partij die bij hem paste. Geneuzel en gedoe daar hield hij niet van. Dan werd hij stil en deelde dat met een enkeling. Het ging hem om het uitdragen van de sociaal-liberale principes als ruimte geven, letten op de mensen die het niet alleen voor elkaar kregen,  verantwoordelijkheid nemen en echt iets voor elkaar krijgen. Niets voor de bühne, alles voor de inhoud.

Een paar jaar geleden kreeg ik een uitnodiging om mee te doen met een schaaktoernooi in zijn huis in de Almeerse Muziekwijk. De prijs: De Overbeeker. Rob van de Kamp, mijn maatje bij de college-onderhandelingen in 2014 waar D66 het voortouw mocht nemen, had  een oud laken opgehangen als projectiedoek en liet enkele slides zien over de geschiedenis van het schaakspel. De 20 deelnemers zaten gezellig dicht bij elkaar in de woonkamer en speelden tegen elkaar. Rob nam het laken en de Overbeeker mee naar huis. Eerder dit jaar was er een tweede versie van de Overbeeker, nu in Bovenkarspel. Schaken met hindernissen dit keer. Opeens moest je tijdens een partij van bord wisselen en de schaakpartij met de stukken van de tegenstander afronden. Of er werden opeens stukken weggehaald van de betere spelers. Het was zeldzaam leuk, geen competitie, maar vrienden en kennissen bij elkaar terwijl we wisten dat George  ziek was.

Een mens als George wil je niet kwijt. In zijn nabijheid voelde je  oprechte aandacht. Je werd gezien. Er werd geluisterd. Een prachtige eigenschap die je op deze intense manier niet zo vaak tegenkomt.  Waar zijn directe omgeving maar ook D66 te kort van heeft kunnen genieten. De afdeling is hem veel dank verschuldigd.

René Peeters, oud-wethouder (2010-2018)