Portefeuilles: Toerisme en economie, emancipatie, kunst en cultuur

Wie bent u, wat drijft u?
Als echte millennial heb ik geleerd: als je hard werkt, kun je alles bereiken. Tegelijkertijd zie ik in mijn werk en omgeving dat dit niet altijd geldt. Soms door gezondheid, soms door een slechte start in het leven blijkt dat hard werken niet genoeg is. D66 is dé partij die zich inzet voor gelijke kansen voor iedereen. Door te investeren in onderwijs en werkgelegenheid. Door de zorg voor iedereen toegankelijk te maken en te houden.

Wat zijn de belangrijkste speerpunten van uw partij voor de komende vier jaar?
D66 staat voor een Almere waar iedereen zich thuis voelt. Waar we elkaar vertrouwen. Waar we onrecht en onzin bestrijden. We moeten doen wat ons samen sterker maakt. Werken aan kansen voor iedereen. Bouwen aan een samenleving met goed werk en aan het allerbeste onderwijs voor de toekomst van onze kinderen. Onze drie speerpunten zijn goed werk, goed onderwijs en een goed stadsklimaat. Wij willen meer en ook grote bedrijven naar Almere halen die banen brengen, een conciërge op iedere school aanstellen en het groene klimaat van onze stad verbeteren. Hierbij hoort ook dat het groen in de stad goed onderhouden wordt.

Wat vindt u dat echt moet veranderen in Almere?
D66 wil dat er op iedere school een conciërge komt. Conciërges helpen de werkdruk voor leraren te verlagen. Ze helpen met klein onderhoud in de scholen, zorgen voor meer sociale veiligheid en zijn een belangrijk aanspreekpunt voor ouders en leerlingen. D66 organiseert al vijf jaar de ‘Conciërge van het Jaar’ verkiezingen in Almere. Dit is echt een feest. Je ziet hoezeer de conciërges worden gewaardeerd. Dat gunnen we iedere school.

Wat moet vooral zo blijven zoals het nu is?
Almere is een prachtige, volwassen stad met alle mogelijkheden die daarbij horen. Je kunt tot ’s avonds en op zondag je boodschappen doen, er zijn uitgaansgelegenheden als de bioscoop en de schouwburg en je kunt heerlijk uit eten. Tegelijkertijd ben je overal in Almere binnen vijf minuten in het groen. Niet voor niets wonen er inmiddels ruim 200.000 mensen in onze stad. De onovertroffen Almeerse combinatie van stad en groen moeten we koesteren!

Wat merkt ‘de gewone Almeerder’ er van als u in de raad komt?
De ‘gewone Almeerder’ bestaat volgens mij niet. Iedereen is uniek. Iedereen moet in Almere in vrijheid en veiligheid kunnen leven. Zichzelf kunnen zijn. Eerlijke kansen krijgen op een zo rijk mogelijk bestaan. Almere is als stad volop in ontwikkeling. We kunnen ervoor kiezen afhankelijk te blijven van Amsterdam, of een sterke stad te bouwen met voldoende werkgelegenheid en cultuur binnen de gemeentegrenzen. Ik kies voor het laatste.

Meer van Martine van Bemmel