Actieplan Goed Werk – Ondernemen voor Almere

D66 Almere maakt van Almere een ondernemende stad. Een stad met een bruisende economie en waar heel veel Almeerders goed werk  vinden. De echte feiten over de economie van Almere:

CBS: Almere koploper groei in Nederland lazen we onlangs in de krant. D66 las in het rapport dat de economie tot 2006 inderdaad  spectaculair groeide. Echter, het laatste CBS-rapport toont ook aan dat de economie van Almere in de laatste 12 jaar nauwelijks gegroeid is en dat de arbeidsparticipatie nog onder het niveau van 2003 ligt. In 2017 daalde zelfs de werkgelegenheid en nam vooral het aantal banen in de innovatieve sectoren af. Ook op het gebied van de verkoop van bedrijventerreinen en kantoren blijft Almere zwaar achter in vergelijking met de rest van Nederland, en dit terwijl Almere juist heel veel beschikbare meters heeft in de Metropoolregio Amsterdam. 2017 was het jaar in de Metropoolregio waarin er 143 nieuwe bedrijven met ruim 2.700 arbeidsplaatsen bijkwamen. Hiervan is geen enkel bedrijf geland in Almere. Twee jaar geleden gaven de Almeerse ondernemers het ondernemersklimaat een magere zes. D66 wil in de  komende jaren de magere zes om gaan zetten in een vette zeven.

D66 brengt de schwung terug in de stad. Een stad waar jong afgestudeerden gestimuleerd worden een eigen bedrijf te beginnen. Een stad waar MKB-bedrijven volop ruimte vinden om verder te groeien en waar innovatieve bedrijven uit Nederland en het buitenland de mensen
en meters vinden om hun ambities waar te maken. Pioniersstad Almere heeft alles in huis om dit waar te maken.

D66 pakt het aan:
a. Starten in Almere