Verkiezingsprogramma 2018: Almere, aantrekkelijke stad met toekomst

Op woensdag 21 maart gaat Almere naar de stembus. Vol trots presenteren wij het verkiezingsprogramma van D66 Almere. Dit programma is geschreven door onze enthousiaste en betrokken Almeerse leden.

Almere is inmiddels de dertig gepasseerd. De oudste wijk van Almere is slechts tien jaar ouder. Voor een stad is dit nog erg jong, maar toch wonen er inmiddels meer dan tweehonderdduizend mensen in Almere. En over vier jaar, na deze raadsperiode in 2022, zullen dat er nog veel meer zijn.  De stad groeit namelijk enorm. Er wordt ontzettend veel gebouwd en het wordt steeds drukker op de Almeerse woningmarkt. Veel mensen kiezen voor de mooie Almeerse combinatie van groen met stadse architectuur. Dat is goed nieuws, want we hebben de ruimte én de ambitie om te groeien. Dit houdt in dat we keuzes moeten maken. Namelijk, wat voor stad moet Almere zijn?Voor D66 is dat duidelijk.

Almere moet een stad zijn waar iedereen een passende woning kan vinden. Oud en jong, student en starter, maar ook gezinnen, alleenstaanden en de doorgroeiers. Ook als mensen zorg nodig hebben doordat zij ouder worden of om andere redenen, moeten zij hun weg in Almere vinden. Het eerdergenoemde groen in de stad, waar veel Almeerders bewust voor hebben gekozen, moet gekoesterd worden.

Wij kiezen voor een stad waarbij de geldzaken op orde zijn. De jaren van de crisis hebben hun impact gehad op de gemeentelijke financiën. Nu het weer beter gaat vullen we die reserves aan. Tegelijkertijd blijven wij investeren in onderwijs en springen we in op de kansen voor onze internationale school. Want Almere moet een stad zijn waar iedereen de kans heeft om zich te ontwikkelen, ongeacht waar zijn of haar wieg heeft gestaan.

D66 kiest ook voor een stad waarin ieder zichtbaar zichzelf kan zijn. De culturele sector van onze stad kan daaraan bijdragen, immers hoe kom je beter in aanraking met andere werelden en identiteiten? Deze sector kan ook deze raadsperiode weer rekenen op onze aandacht.

Een stad waar je fijn woont, je kunt ontwikkelen en ook kunt recreëren is een stad waar bedrijven zich willen vestigen. Wat D66 betreft worden onnodige regels geschrapt en trekken we een aantal grote bedrijven aan. Maar ook de kleine ondernemers moeten worden gefaciliteerd. Zo wordt Almere ook de stad waar je kunt werken.

Gepubliceerd op 09-01-2018 - Laatst gewijzigd op 22-11-2018