Aanbod hoger onderwijs

D66 Almere wil het hoger onderwijs in Almere uitbouwen naar een compleet en hoogwaardig onderwijsaanbod, ook op het vlak van de Kunsten, waarmee Almere ook veel jongeren van buiten onze stad aan zal trekken. Almere moet een volwaardige studentenstad worden. De fundamenten en de onderste verdiepingen zijn inmiddels aangelegd, nu verder de hoogte in! Met Windesheim (HBO algemeen), Aeresgroep (HBO groen) hebben we belangrijke spelers in de stad. Daar is per 2017 ook de Flevo Campus bij gekomen: kennis- en onderzoekscentrum voor vraagstukken rond voeding in de stedelijke omgeving, een initiatief uit de koker van D66 Almere. Hier verenigen diverse (inter)nationale researchcentra en universiteiten zich, net als enige Almeerse instellingen. De Flevo Campus is daarmee een platform voor (inter)nationale contacten en het trekt instellingen en studenten van elders aan. De gemeente investeert in de uitbouw hiervan via het Fonds Verstedelijking Almere, terwijl ook partners miljoenen (gaan) investeren. Wij bepleiten hierbij studiebeurzen voor uitmuntende studenten als extra stimulering.

Associate degrees
Naast deze succesvolle ontwikkeling is het voor ons prioriteit om te komen tot een zogeheten “Almere University”. In dit onderwijs heeft een breed aanbod van tweejarige Associate Degree opleidingen zijn plek gevonden. Met een beroepsgerichte kwalificatie op het niveau tussen MBO en HBO zijn veel jongeren en bedrijven erg gediend, zo leert de praktijk.